Team KAIST finishes 4th at the inaugural CES Autonomous Racing Competition
< A self-driving race car with an algorithm designed by Team KAIST speeds up on the track of the Las Vegas Motor Speedway on Jan. 7, 2022. The team finished 4th in the inaugural CES Autonomous Racing Competition >
Team KAIST led by Professor Hyunchul Shim and Unmanned Systems Research Group (USRG) placed fourth in an autonomous race car competition in Las Vegas last week, making its presence felt in the self-driving automotive tech industry.
Team KAIST, beat its first competitor, Auburn University, with speeds of up to 131 mph at the Autonomous Challenge at CES held at the Las Vegas Motor Speedway. However, the team failed to advance to the final round when it lost to PoliMOVE, comprised of the Polytechnic University of Milan and the University of Alabama, the final winner of the $150,000 USD race.
A total of eight teams competed in the self-driving race. The race was conducted as a single elimination tournament consisting of multiple rounds of matches. Two cars took turns playing the role of defender and attacker, and each car attempted to outpace the other until one of them was unable to complete the mission.
Each team designed the algorithm to control its racecar, the Dallara-built AV-21, which can reach a speed of up to 173 mph, and make it safely drive around the track at high speeds without crashing into the other.
The event is the CES version of the Indy Autonomous Challenge, a competition that took place for the first time in October last year to encourage university students from around the world to develop complicated software for autonomous driving and advance relevant technologies. Team KAIST placed 4th at the Indy Autonomous Challenge, which qualified it to participate in this race.
“The technical level of the CES race is much higher than last October’s and we had a very tough race. We advanced to the semifinals for two consecutive races. I think our autonomous vehicle technology is proving itself to the world,” said Professor Shim.
Professor Shim’s research group has been working on the development of autonomous aerial and ground vehicles for the past 12 years. A self-driving car developed by the lab was certified by the South Korean government to run on public roads.
The vehicle the team used cost more than 1 million USD to build. Many of the other teams had to repair their vehicle more than once due to accidents and had to spend a lot on repairs. “We are the only one who did not have any accidents, and this is a testament to our technological prowess,” said Professor Shim.
He said the financial funding to purchase pricy parts and equipment for the racecar is always a challenge given the very tight research budget and absence of corporate sponsorships.
However, Professor Shim and his research group plan to participate in the next race in September and in the 2023 CES race.
“I think we need more systemic and proactive research and support systems to earn better results but there is nothing better than the group of passionate students who are taking part in this project with us,” Shim added.
한국 연구진이 고분자 구조를 체계적으로 튜닝해 기체 혼합물에서 이산화탄소를 선택적으로 투과시키는 고효율 멤브레인(분리막) 제조 기술을 개발했다. 이를 통해 수많은 화학 산업 및 환경 분야에서도 넓게 적용이 가능하여 탄소중립 구현에 크게 기여할 것으로 기대된다. 우리 대학 생명화학공학과 배태현 교수 연구팀이 고분자 분리막의 구조와 화학적 특성을 전략적으로 제어해 높은 효율로 이산화탄소를 분리 제거할 수 있는 기술을 개발했다고 22일 밝혔다. 멤브레인(분리막)은 목표 물질을 선택적으로 투과시키는 박막으로 정의되며, 저에너지 분리 기술로 주목을 받아 왔다. 하지만 기존의 고분자 분리막은 치밀한 구조를 가져 활용이 제한되는 단점이 있어 이를 대체하기 위해, 일정한 미세 기공을 갖는 소재를 분리막으로 활용해 기체의 투과 선택성을 높이려는 연구가 많이 수행됐다. 하지만 기존의 분자체 분리막들은 양산에 어려움이 있고 제조 과정이 복잡하며 강도가 부족해 실제 공정에 사용하기에 적합하지
2024-04-22사물인터넷(IoT), 자율 주행 등 5G/6G 시대 소자 또는 기기 간의 상호 정보 교환이 급증함에 따라 해킹 공격이 고도화되고 있다. 이에 따라, 기기에서 데이터를 안전하게 전송하기 위해서는 보안 기능 강화가 필수적이다. 우리 대학 전기및전자공학부 최양규 교수와 류승탁 교수 공동연구팀이 ‘해킹 막는 세계 최초 보안용 암호 반도체’를 개발하는 데 성공했다고 29일 밝혔다. 연구팀은 100% 실리콘 호환 공정으로 제작된 핀펫(FinFET) 기반 보안용 암호반도체 크립토그래픽 트랜지스터(cryptographic transistor, 이하 크립토리스터(cryptoristor))를 세계 최초로 개발했다. 이는 트랜지스터 하나로 이루어진 독창적 구조를 갖고 있을 뿐만 아니라, 동작 방식 또한 독특해 유일무이한 특성을 구비한 난수발생기다. 인공지능 등의 모든 보안 환경에서 가장 중요한 요소는 난수발생기이다. 가장 널리 사용되는 보안 칩인 ‘고급 암
2024-02-29건설및환경공학과 홍정욱 교수가 세계 최대의 저널 출판사인 Elsevier에서 출간하는 전산역학 분야 권위 학술지인 ‘Advances in Engineering Software’의 수석편집장(Editor-in-Chief)으로 2024년 1월 3일자로 선임됐다. ADES 저널은 JCR의 공학(Engineering)분야 Q1으로 분류되는 우수한 저널로서 홍정욱 교수는 수석편집장 임무를 통해 투고된 논문의 우수성을 심사하고 다양한 국제적인 활동을 통하여 해당 저널의 수준을 향상시키는 역할을 수행한다.
2024-02-07뼈 재생은 복잡하며 기존의 골 이식 및 성장 인자 전달 등과 같은 재생을 할 경우 높은 단가 발생 등의 한계가 있었는데 뼈조직의 성장을 촉진하기 위한 압전 물질이 개발되었다. 우리 대학 신소재공학과 홍승범 교수 연구팀이 전남대학교 융합바이오시스템기계공학과 김장호 교수 연구팀과 협업을 통해 하이드록시아파타이트(HAp)의 고유한 골 형성 능력을 활용하여 압력을 가했을 때 전기적 신호가 발생하는 생체 모방 지지체를 개발했다고 25일 밝혔다. 하이드록시아파타이트(HAp)란 뼈나 치아에서 발견되는 염기성 인산칼슘으로 생체 친화적인 특징이 있으며, 충치를 예방하는 특성이 있어 치약에도 쓰이는 미네랄 물질이다. 이전의 압전 지지체 관련 연구들은 압전성이 뼈 재생을 촉진하고 골 융합을 향상하는 효과를 다양한 고분자 기반 소재에서 확인했지만, 최적의 골조직 재생에 필요한 복잡한 세포 환경을 모사하는 데 한계가 있었다. 그러나 이번 연구는 하이드록시아파타이트(HAp) 고유의 골 형성 능
2024-01-25노인, 뇌졸중 환자, 외상 환자들의 다양한 재활치료에 활용되는 웨어러블 로봇이 착용자의 땀, 각질 등에도 끄떡없이 장기간 안정적으로 제어 가능하도록 도와주는 근전도 센서 기술이 개발되어 화제다. 우리 대학 전기및전자공학부 정재웅 교수와 기계공학과 김정 교수 연구팀이 공동 연구를 통해 피부 상태에 영향을 받지 않는 고품질의 전기 생리 신호 측정이 가능한 신축·접착성 마이크로니들 센서를 개발하는 데 성공했다고 23일 밝혔다. 다양한 재활치료에 활용되는 웨어러블 로봇이 사람의 움직임 의도를 인식하기 위해서는 몸에서 발생하는 근전도를 정확하게 측정하는 웨어러블 전기 생리 센서가 필요하다. 하지만 기존의 센서들은 시간에 따라 신호의 품질이 떨어지거나, 피부의 털, 각질, 땀 등의 영향을 많이 받고, 나아가 피부보다 단단한 물성으로 움직임 시 피부 변형을 따라갈 수 없어 노이즈(신호 잡음)를 발생시킬 수 있다. 이러한 단점들은 장시간의 신뢰성 높은 웨어러블 로봇 제어를
2024-01-23